°C 23

Malom genijalcu Ronaldu Podgorskom velikogorička škola omogućila da razvija svoj potencijal: "Darovite treba usmjeravati"

13.06.2024.

Maja Peranić

Školska godina polako se bliži svom kraju. Na uspjehe svojih učenika i nastavnika ponosne su velikogoričke škole, a posebno ponosna ovih dana svakako je OŠ Eugen Kvaternik o čijem se učeniku – malom genijalcu Ronaldu Podgorskom dobar glas proširio i izvan Velike Gorice. Stoga ga nije potrebno posebno predstavljati, no zasigurno ćete rado pročitati o uspjesima koje ovaj malac postiže i njegovom obrazovnom putu u kojem mu svesrdnu podršku, osim roditelja, daje njegova škola koja se trudi darovitim učenicima pružiti obrazovanje kakvo zaslužuju.

Ronald ovih dana završava 6. razred osnovne škole, s odličnim uspjehom i izvrsnim rezultatima, brojnim ostvarenim izvannastavnim projektima te s nestrpljenjem očekujući nove koji su pred njim. Ova školska godina za njega je bila ipak posebnija nego za ostale šestaše. Naime, Ronaldu je škola omogućila da pohađa nastavu kemije koja ga zapravo tek čeka u 7. razredu. Njegov interes za znanost, za robotiku i cijelo STEM područje postoji od malih nogu, a sada ga je počela zanimati i kemija. Jer kako nam kaže Ronald – ona je svuda oko nas.

-Sviđao mi se koncept kemije samim time što je kemija sve oko nas, sve se sastoji od atoma i molekula. Kad su to saznali u školi omogućili su mi da idem na redovnu nastavu za 7. razrede, a idem i na dodatnu nastavu za 7. i 8. razrede. Čim sam tamo došao dobro su me prihvatili, pustili me da s njima učim i jako mi se sviđa -rekao nam je Ronald.

Šestašić među sedmašima i osmašima

I doista je tako, potvrđuje nam njegova profesorica kemije Andreja Kupina Ramljak kojoj nije bilo teško na nastavu primiti još jednog, iako mlađeg, ali vrlo zainteresiranog, darovitog učenika.

-Početkom školske godine dobila sam molbu od ravnateljice Monike Brleković i Ronaldove razrednice Dalije Kager da se Ronald uključi u redovu nastavu Kemije s učenicima sedmih razreda jedan sat tjedno. Naravno da sam s veseljem prihvatila tu ideju jer podržavam ambiciozne učenike. Učenici sedmog razreda su dobro prihvatili Ronalda, kao da je jedan od njih. S obzirom na to da sam kod Ronalda uočila izrazito dobre sposobnosti logičkog zaključivanja, predložila sam mu slušanje dopunske i dodatne nastave Kemije za sedme i za osme razrede što je on s veseljem prihvatio i odazvao se – kaže nam profesorica i nastavlja:

-Na dodatnoj nastavi Kemije za osme razrede učenicima je bilo neobično što s njima radi učenik šestog razreda. Ronald ih je ubrzo sve osvojio svojom otvorenošću, opuštenošću i zabavnim karakterom. Ono što se najviše dojmilo učenike osmih razreda je bilo rješavanje zadataka matematičke forme. Naime, kada bih zadala problemski zadatak i učenici osmih razreda ga nisu uspjeli riješiti, Ronald ih je sve osvojio svojim brzim točnim odgovorim. Na to su učenici ostali zadivljeni jer se više puta ponovila takva situacija te bi i sami pitali Ronalda za rješenje – ispričala nam je profesorica kemije Andreja Kupina Ramljak.

Iako kemiju pohađa, Ronaldu se taj predmet ne ocjenjuje jer ga formalno čeka tek u 7. razredu u kojem se za njega pripremaju dodatni nastavni materijali tako da će Ronald na godinu učiti i kemiju za srednjoškolce.

Prvi slučaj „promaknuća” učenika u Kvaterniku

U OŠ Eugena Kvaternika ovo je prvi slučaj „promaknuća” učenika u nastavu viših razreda. Inicijativa je krenula od roditelja koji su prepoznali potrebe i interese svog darovitog djeteta, a ravnateljica i stručna služba škole to su podržali i osigurali dječaku ostvarivanje obrazovnih potreba na najbolji mogući način.

-Smatram da je suradnja koja se prvenstveno temelji na kvalitetnoj komunikaciji glavni pokretač rješavanja svih izazova u današnjem odgojno- obrazovnom sustavu – kaže školska psihologinja Gordana Novković Poje koja u školi provodi proces identificiranja općih kognitivnih potencijala djece od samog ulaska u obrazovni sustav.

-Glavne prepoznate osobitosti i preporuke koje prikupim komuniciram s našim učiteljima razredne nastave kako bi nastavili praćenje i poticanje djece od ulaska u odgojno-obrazovni sustav. U trećem razredu provodim generacijsko testiranje učenika testom općih kognitivnih sposobnosti neverbalnog tipa, prikupljam podatke i procjene učitelja i formiram grupu od 15-ak učenika po generaciji koji postižu najbolje rezultate -rekla nam je psihologinja Novković Poje koja ističe kako je u cjelokupnom procesu ključna suradnja i komunikacija s roditeljima i djetetovim razrednikom.

Bitna je suradnja škole i roditelja

Slaže se s tim i Davorka Facko-Vnučec, školska knjižničarka koja, uz učiteljice Martinu Filipović, Antoniju Vnučec i Mariju Markulin Silijadi, vodi skupinu potencijalno darovitih učenika.

-Trenutno ima 40-ak potencijalno darovitih učenika obuhvaćenih u grupama od 4. do 8. razreda. Trudimo se da sve te naše grupe povežemo da oni zajednički komuniciraju na način da organiziramo zajedničke izvanučioničke posjete ili zajedničke susrete na koje pozovemo zanimljive goste. Istražujemo koji su interesi takve djece, a teško je pronaći nešto u što bi se svi zajedno uključili jer je široko polje njihovih interesa i sposobnosti. Sve što mi radimo je kap u moru za ono što se još može napraviti. Tako da bez suradnje roditelja, škole i zajednice teško će se to postići – kaže prof. Davorka.

Primjer Ronalda Podgorskog primjer je izvrsne suradnje i komunikacije tih triju spomenutih strana škole-roditelja-razrednika. Majka darovitog dječaka, Ljiljana Podgorski, izrazito je zadovoljna stručnošću i podrškom na koju su naišli u Osnovnoj školi Eugen Kvaternik. Jer kako bi se potencijal darovite djece razvijao na njemu se treba raditi, treba ga njegovati, osluškivati interese i potrebe djeteta kako bi ono napredovalo.

-Od prvih trenutaka znala sam da treba raditi na Ronaldovom potencijalu. Škola nam je predstavljala izazov. Gledajući školski sustav oko nas ne čuje se puno priča o darovitima. Od drugih roditelja darovite djece čujemo da u višim razredima postaju djeca nezadovoljna, nezainteresirana, frustrirana, ako se s njima nedovoljno radi. No mi smo imali sreće. Dobili smo našu razrednicu Kager koja je uspješna u STEM području, koja ga potiče i na koju uvijek možemo računati. A dok je meni dijete sretno, nasmijano, socijalno osviješteno, ja znam da smo na dobrom putu – kaže nam mama Ljiljana i dodaje:

-Škola je odradila profesionalno savršeno taj put. Suprug i ja smo odobravali da on može raditi sve što voli. Dijete je procvjetalo u školi. U petom razredu kad je ušao u predmetnu nastavu bio je sretniji, zadovoljniji, otvorena su mu polja koja još nije istražio.

S darovitim djetetom zahtjevno je raditi, a zbog brojnih obaveza majka vodi evidenciju svih Ronaldovih projekata, nastavnih i izvannastavnih aktivnosti i radionica koje polazi i koje sam bira, a među njima su, uz školu, aktivnosti na Zagrebačkom računalnom savezu, MIOC-u, na FER-u.

-Najviše me zanima STEM područje, a ako bih baš morao izabrati – inženjerstvo i tehnologija, ali sve mi se sviđa, teško mi je izabrati jedno – kaže Ronald dodajući da ga sve to zanima i da mu nije teško, naprotiv u svemu tome uživa.

Ronald sudjelovao na znanstvenom kampu u Višnjanu

Još jedno područje koje ga je počelo zanimati jest svemir. Ronald je ove godine boravio u kampu Znanstveno edukacijskog centra u Višnjanu pod vodstvom astronoma Korade Korlevića. Riječ je o programu za djecu u koji selekcijom ulaze samo najbolji. Kroz godinu kampom prođe stotinjak djece, a ovog travnja kampu se pridružio i Ronald.

-Tamo je bilo super, jako zanimljivo. Mentori su se kroz učenje s nama zezali kako bismo lakše shvatili nove stvari. Svi smo radili eksperimente, bilo je jako malo vremena gdje smo samo sjedili i slušali. Profesori su nam govorili dok smo radili eksperimente i vodili nas kroz to – s oduševljenjem nam ovo iskustvo opisuje Ronald.

-Bio je tamo spartanski smještaj. Šest nas je u sobi bilo, i svi smo se odmah sprijateljili jer imamo iste interese i sve nam je bilo jako zanimljivo. Razgledavali smo laboratorije, učionicu za predavanja gdje nam je predavao profesor Korado. Bilo je jako zanimljivo čuti o stvaranju i umiranju zvijezda. Objasnio nam je kako nastaju plinoviti divovi, a kako zvijezde, a kako solidni planeti – dodao je mladi genijalac kojem je svemir, uz kemiju i STEM, za sad ipak na trećem mjestu interesa.

A interesa ima još mnogo. Od 2. razreda Ronald pohađa robotičku grupu koju vodi Dalia Kager, profesorica informatike i Ronaldova razrednica. Profesorica Kager nagrađivana je i cijenjena stručnjakinja upravo u STEM području. Ona ne samo da je njegov učitelj nego je i mentor, osoba koja ga usmjerava i koju škola, ali i roditelji ističu kao ključan faktor u Ronaldovom obrazovanju.

-Ronald zna da ja ne znam sve i da on zna puno više od mene u nekim područjima, a mi se sve nekako dogovorimo. On podučava druge, u okviru vršnjačkog podučavanja, a ako ja saznam ili otkrijem kroz kontakte neke projekte koje bi njega mogli zanimati mi se u njih upustimo – kaže profesorica Dalia.



Razrednica i mentorica: „Moj je zadatak da ga usmjerim”

Skromna i samozatajna, profesorica Dalia upoznala je Ronalda kad se, također prijevremeno, pridružio malim robotičarima koje vodi od 4.razreda. Od tada pa nadalje zajednički su odradili mnoštvo projekata poput Škole budućnosti STEMI, Croatian Makers lige, posjete Institutu Ruđer Bošković i drugih.

-Nadam se da mu otvaram vrata i on sam bira kroz koja vrata će proći, hoće li zaviriti i ostati ili samo izaći i ići na neka sljedeća – kaže profesorica Dalia.

Bez njezine podrške i stručnog usmjeravanja, slažu se svi naši sugovornici, obrazovni put velikogoričkog mladog genijalca drugačije bi izgledao.

-Važna nam je suradnja sa školom jer tu rade stručnjaci koji objektivno sagledavaju sve što s djetetom radimo. Tu mi je razrednica Kager izuzetna podrška. Preuzela je taj dio koji ja kao roditelj iz svog stajališta ne vidim – kaže Ronaldova mama.

A završnu ocjenu svojim profesorima daje sam Ronald:

-Svi su mi dobri, ali najbolja je profesorica Dalia. Najvažnije mi je da učitelji edukaciji pristupe na zabavan i zanimljiv, ne tradicionalan način. Ne samo da na ploču napišu, objasne i to je to. Nego da nas upute na projekte, rade s nama igru neku, tako ćemo bolje zapamtiti i bit će nam zanimljivije – iskreno je rekao Ronald.



Kvaternik dobio Erasmus projekt

Pred mladim genijalcem još je mnoštvo novih projekata. Očekuje ga za koju godinu izbor srednje škole, a za njega su neke od njih već iskazale svoj interes. No najprije su pred njim ljetni praznici, dva programerska kampa u kolovozu, a i sudjelovanje u Erasmus projektu. Naime, Osnovna škola Eugen Kvaternik, najstarija škola u Velikoj Gorici po prvi je puta ostvarila Erasmus projekt s kojim će se krenuti iduće školske godine. Renomirani stručnjaci iz cijele Europe dolazit će u Veliku Goricu držati predavanja u koje će, među ostalim, uključiti i darovite učenike i tako im otvoriti još jedna nova vrata na putu njihovog osnovnoškolskog obrazovanja.

 

(Proizvedeno u suradnji sa Zagrebačkom županijom)