°C 14

Igor Paro: Goričanin koji je glazbom oplemenio novi film Milana Trenca "Ribanje i ribarsko prigovaranje"

09.10.2020.

Maja Peranić

Svestrani velikogorički glazbenik Igor Paro - lutnjist, gitarist, skladatelj i nastavnik gitare u Umjetničkoj školi Franje Lučića - na ovogodišnjem Pula film festivalu osvojio je Zlatnu Arenu za glazbu u filmu "Ribanje i ribarsko prigovaranje" redatelja Milana Trenca! Nagradu je primio ovog ljeta u pulskoj Areni, a u ponedjeljak, 5. listopada 2020., film kojeg je oplemenio glazbom premijerno je prikazan u zagrebačkom kinu.

U izvedbi svoje glazbe za film Igor Paro je i sudjelovao kao lutnjist, a na ostalim renesansnim instrumentima pridružili su mu se glazbenici Marko Požgaj, Kruno Carić, Tin Mršić, Silvio Richter i Igor Pomykalo.

Nakon holivudskog blockbustera "Noć u Muzeju" nastalog po njegovoj knjizi, stripovskih i animiranih ostvarenja i dugogodišnje uspješne ilustratorske karijere, redatelj Milan Trenc je odlučio snimiti adaptaciju čuvenog renesansnog spjeva "Ribanje i ribarsko prigovaranje" Petra Hektorovića. Još dvije Zlatne Arene pripale su ovom filmu - ona za najbolju glavnu mušku ulogu (Rade Šerbedžija) te sporednu mušku ulogu (Leon Lučev).

Film "Ribanje i ribarsko prigovaranje" dobio je preporuku Ministarstva znanosti i obrazovanja svim srednjoškolskim nastavnicima koji tijekom nastavne godine 2020./2021. s učenicima planiraju odlazak u kino. Ističe se da je, uz to što je kvalitetan primjer na kojem se može komparirati književni i audiovizualni izričaj, riječ o “vrijednom djelu koje će učenike približiti hrvatskoj kulturnoj baštini i utjecaju kulturnog kruga na vlastiti identitet”.

IGOR PARO klasičnu gitaru diplomirao je na Muzičkoj Akademiji u Zagrebu 1986. godine u klasi Darka Petrinjaka. Studirao je ranu glazbu, renesansne i barokne lutnje od 1988. do 1995. godine u klasi Eugena Domboisa i Hopkinsona Smitha na Scholi Cantorum Basiliensis u Baselu, Švicarska.

Usavršavao se na majstorskim radionicama vodećih svjetskih lutnjista kao što su Jakob Lindberg, Nigel North, Robert Crawford Young, Ken Zuckerman, Peter Croton, Anthony Rooley, Pat O'Brien, Yasunori Imamura. Kao solist i kao član različitih ansambala za ranu glazbu nastupao je u inozemstvu i na gotovo svim značajnijim festivalima u Hrvatskoj, sudjeljujući u brojnim modernim praizvedbama hrvatske i europske renesansne i ranobarokne glazbene baštine. Surađivao je, među ostalima, s ansamblima Antifonus i Camerata Garestin te s istaknutim hrvatskim pjevačima kao što su Dunja Vejzović, Max Emanuel Cenčić, Ivana Lazar. Surađivao je u kazališnim projektima s Tahirom Mujičićem, Enesom Kiševićem, s kazalištem lutaka Lutonjica Toporko i s kazalištem za djecu POCO LOCO.

Godine 2017. osnovao je barokni ansambl Capella Zriniana s ciljem istraživanja i predstavljanja glazbe iz vremena i okruženja Zrinskih i Frankopana. Ansambl je premijerno nastupio 2017. godine na 47. Varaždinskim baroknim večerima, a potom i u brojnim drugim gradovima – među ostalim u Čakovcu, Kutjevu, Valpovu, Osijeku, Lunu, Virovitici, te u Pečuhu i u Subotici.

Parovi koncertni nastupi odlikuju se stilski i tematski brižljivo zaokruženim programima, pri čemu svira na vjernim replikama odgovarajućih povijesnih glazbala, od renesensne lutnje i vihuele do različitih vrsta baroknih lutnji, uključujući i razne vrste povijesnih gitara, od barokne gitare, sve do današnje klasične gitare.
U suradnji s glumcem Zoranom Kelavom autor je zapaženih glazbeno-pjesničkih recitala posvećenih hrvatskoj renesansnoj i baroknoj baštini. Uključenjem još nekih glazbenika u rad renesansnog dua Paro/Kelava, 2018. osnovan je renesansni ansambl Plavca nova, posvećen istraživanju i izvođenju hrvatske renesansne glazbe.

Od 2011. godine predaje klasičnu gitaru i komornu glazbu na Umjetničkoj školi „Franjo Lučić“ u Velikoj Gorici. Piše stručne članke, objavljuje moderne transkripcije renesansne i barokne glazbe za lutnju i održava predavanja i majstorske radionice za ranu glazbu i lutnju. Član je Hrvatskog društva glazbenih umjetnika.

(K.Starčević)